4 luni in Asia. Ce, cum si mai ales cat

4 luni fix.

Din 30 septembrie pana in 31 ianuarie. 124 de zile.

+ 2 saptamani de Europa

8 tari, 23 orase, 15 insule

Bani cheltuiti: undeva la 3700 de euro,  cu 3 saptamani de cazare si mase gratuite, si un proiect pe graphic design platit.

Mai putin de 1000 de euro pe luna pentru toate zborurile, excursii, cazari, mancare si cateva tzoale. (Europe included)

Destinatii

Cluj – Dubai – Manila – Palawan –  Kuala Lumpur – Phuket – Phi Phi – Bangkok – Singapore – Krabi – Langkawi – Penang – Bali – Gili T – Nusa Penida – Malaga – Ronda – Cordoba – Gibraltar – Amsterdam – Cluj

Asta doar ca sa le numesc o data, pentru ca intr-unele m-am intors, intr-altele am locuit, pe altele le-am vizitat repede, si am mai fost in excursii de island hopping.

18 zboruri (cu Cebu Pacific, AirAsia, NokAir, Thai Lyon, Scoot, Jetstar), 8 drumuri cu ferryul (dintre care unul extrem de “agitat”), cateva drumuri cu busuri, tuk-tuk-uri si alte mijloace de transport greu identificabile.

10 zboruri pierdute, adica bilete cumparate si nerevendicate, cu destinatii in care n-am mai ajuns…*

• Myanmar – aveam bilete luate de 2 ori si totusi n-am ajuns, nici nu mi-am recuperat banii pe ele…sa fi tot fost vreo 100 de euro.
  • Penang, peninsula in Malaezia. Bilet luat dus intr-o sambata seara pentru joi. Sambata si duminica a plouat atat de tare ca s-a inundat rau de tot. Am reusit sa-mi recuperez banii pe bilet. Asa am ajuns inapoi in Phuket si a fost cea mai buna calamitate naturala pentru mine. Am ajuns in Penang in ianuarie si urmeaza poze cu lots of street art pe Instagram.
  • Bali – din nou o calamitate care mi-a dat peste cap zborurile. Bilet luat cam in perioada in care inceput sa erupa prima oara. Mi-au dat banii inapoi. M-am intors in ianuarie
  • Panama – bilete luate dus intors cu un error fare cu 203 euro – am ales sa nu ma mai duc – povestea aici. Din Amsterdam in tara am venit pana la urma mai repede chiar daca aveam si alte bilete luate …

La cat de ieftin le-am luat pe celelalte, sa zicem ca nu-i mare paguba.

* Am plecat din Cluj – Dubai cu 400 de lei (erau si cu 200, dar, am facut o prostie si le-am ratat)

Dubai – Manila cu 160 de lei (nu e greseala – 40 de euro)

Singapore – Londra – direct cu 98 de Euro. (nu, n-am uitat un 1 sau un 2 din fata)

Cazari

Am stat in hostel-uri si in hotel-uri.

In medie cam 40 de lei pe noapte.

Cele mai multe nopti le-am petrecut intr-un co-working hostel, nou deschis, curat, in stil industrial unde am reusit sa imi si negociez tariful pe noapte pentru ca am stat aproape o luna la ei, dupa ce statusem cateva zile si am decis ca e cel mai ok loc din Phuket. De ce? Era in Kata, la 5 minute de mers pe jos de plaja. Aveam vreo 2 locuri unde eram fidela la cumparat fructe si cele mai bune smoothieuri, tot asa la 5 minute de mers pe jos. Aveam Seven Elevenuri, vreo 2 la 2 minute distanta, si 3 locuri de luat micul dejun la mai putin de 1 minut distanta, practic coboram, ieseam si aveam restaurante. Varietate de restaurante pentru pranz si cina, plus alte plaje aproape, pentru plimbari de juma de ora pe jos. Hostelul e tip capsule, pe sistem de pat cu pereti si perdea, loc de depozitare, deci super private. Unde mai pui ca aveam birouri si sala mare de lucrat doar pentru mine, caci nu erau tare multi veniti pe insula sa lucreze.

Cel mai scump loc cu cele mai proaste conditii – Phi Phi island, unde am avut 2 cazari pentru cele 4 nopti petrecute acolo in 2 hoteluri. In primul n-am putut sta si nu mi-au dat banii inapoi. Era mult prea sus pe deal, si mult prea… in copac ca sa zic asa. Un view superb, dar mult prea aproape de natura… In al 2-lea era ok, dar am platit camera dubla, caci asa-i cand calatoresti singura.

Fun fact, de cele mai multe ori un pat intr-un hostel costa mai mult decat sa imparti o camera de hotel cu cineva. Nu, de fapt nu este deloc nostim. Dar nu ma pot plange, chiar am avut parte de cazari ok peste tot.

La fel, un alt loc scump si prost a fost in Bali, in Sanur unde am ales un boutique hotel pentru ca parea extrem de posh din poze. A fost mizerabil comparat cu hostelurile in care am stat si am plecat de acolo dupa o noapte.

Si in Singapore ai destul de putine alegeri in jur de 100 de lei pe noapte, ceea ce e destul de mult pentru Asia. Dar e Singapore si acolo este o alta lume. O lume in care m-as muta, sa spunem, chiar de maine.

Cel mai ieftin am stat cu 18 lei pe noapte in Bangkok, pentru ca aveam si ceva reduceri pe Agoda si hostelul era atat de dragut incat m-am intors si a 2-a oara acolo pentru o noapte 🙂 Si cred ca si in Ubud prinsesem o oferta de 15 lei pe noapte.

Intre 40 si 60 de lei pe noapte cred ca e ok de bugetat pentru solo traveler sau cuplu, cu mentiunea ca atunci cand vrei sa economisesti se poate si mai ieftin, iar atunci cand vrei sa stai la un hotel cu infinity pool se poate, tot la un pret decent. De exemplu, in Bali am vazut pe Booking si cazari cu 5 lei pe noapte si am auzit de la altii ca daca esti ok cu dus cu apa rece, fara mic dejun, ai si un scooter, e doable.

Mancare

Aici e greu sa va fac o medie care sa se aplice, pentru ca eu nu sunt cel mai bun exemplu de generalizat. M-am dus in Asia pentru fructe, sa fie clar! Am o gramada de detalii savuroase la propriu aici.

Zilele mele erau cam de doua feluri – cu mic dejun ca acasa, cu oua, niste toast, fructe si cafea sau doar cu fructe, cereale si cafea. De cele mai multe ori pentru astea plateam si mergeam in localuri care serveau mic dejun, sau cafenele. Avand in vedere ca pe cazare dadeam 40 de lei, pe micul dejun dadeam cam 15-20 de lei, uneori chiar 30-40, daca luam si cafea de la o cafenea. In unele locuri aveam si mic dejun inclus in pretul cazarii si sincer, nu erau deloc rele, si contineau mereu fructe. In Bali, micul dejun inclus de cele mai multe ori sunt clatite cu miere si banane.

Pranzul la mine insemna de cele mai multe ori si cina, pentru ca  pe parcursul zilei imi beam nuca de cocos si cel putin un smoothie plus portia de fructe care era variata zilnic. Mai o inghetata rulata – musai sa o incerci acolo, in Thailanda 🙂 (este sau era si in Iulius, facuta pe loc si rulata), mai miste deserturi de ale lor daca gaseam targuri. Iar cu temperaturi de 30 de grade zilnic, zau ca nu ti-e foame. Asadar, pe pranz dadeam intre 10 si 20 de lei. In Thailanda am incercat sa mananc doar mancarea lor si e extrem de usor. Cred ca mi-a luat mai bine de o luna pana am mancat un burger, corupta fiind de un australian. Dupa aceea, mai ales in Bali, recunosc, am mancat mai mult mancare vestica. Tot in articolul astalalt va zic si despre bunatatile culinare asiatice, ca sa nu ma intind aici.

Mancarea gatita poate fi si mult mai ieftina, am mancat chestii extrem de bune in Bangkok si cu 5-6 lei, si in general faimosul street food chiar e ieftin si bun, doar ca in Phuket nu prea il gasesti iar preturile pentru turisti sunt destul de standard. Toti backpackerii se plangeau ca un pranz la 12 lei e foarte scump comparat cu alte locuri. In Bali si insule, la fel, depinde de zone si de ce alegi. Mancarea vestica e cu preturi destul de vestice, iar pontul e sa gasesti Warung-uri – un soi de cantine unde iti pun tantile mancare gatita de ele, in functie de ce vrei tu. Poti manca super bine sub 10 lei si e mancare autentica – ma declar fan tofu si multe alte chestii pe care de abia astept sa am ocazia sa le mai incerc.

Cafelele, va ziceam deja in interviul dat Biancai, sunt cele care pot distruge bugetul zilnic, daca va incapatanati ca si mine sa tot incercati noutati in speranta ca veti gasi ceva asemanator gustului de acasa. Am renuntat si eu in Phuket si m-am obisnuit cu cafeaua de la Seven Eleven, cu 14 bahti, adica 1,7 lei – plicuri de nescafe peste care pui apa fierbinte, sau sunt si variante reci si aromate, la fel de instante, cu acelasi pret. (daca stai sa te gandesti la noi e mai ieftin plicul de cafea instant, dar acolo e triplu de mare, plus platesti pt paharele de plastic…variante mai ecologica, daca ai o cazare fixa si o cana e sa iei plicuri sau pachete cu mai multe plicuri.)

APA – la orice Seven Eleven sau Family Mart sau alte magazine se gaseste in sticle de 1,5 litri si este intre 1,7 si maxim 3 lei. In Philippines cred ca este si mai ieftina.

Asadar, un meniu sanatos pe zi, cu vitaminele din fructe, poate sa varieze intre 20 si 40 de lei.

Sa te tot incadrezi sub 100 de lei pe zi cu tot cu cazare si mancare – cam asa mi-am calculat si eu de acasa bugetul.

Supriza a fost sa ma pot incadra si sub 50 de lei in anumite zile, zone.

Excursiile

Island hopping is a must.

Mai ales in Philippines si in Phi Phi. Toate zilele cu excursii pe mare au fost geniale. Nu am avut experiente neplacute, ghinioane, ba din contra, doar oameni faini si activitati mi-nu-na-te. Ok, un drum cu ferry-ul dinspre Gili T spre Bali a fost cam….cu stomacul in gat.

Experientele in sine merita articole intregi, si albume intregi de poze – cele mai superbe insule nelocuite, ape turcoaz, cristaline, ori lagune.

Inainte sa spui ca e prea scump, ia fa niste calcule si vezi cat strici pe luna, unde te afli momentan. Deschide HomeBank-ul, dau ce aplicatie ai, si vezi tranzactiile si ce-ti permiti in fiecare zi.

Circula mai nou un exercitiu tare interesant, cu cati bani poti economisi daca nu iti iei de fiecare data ceva ce ti-ai lua doar pentru ca asa simti pe moment.